Krachttraining opbouwen

Sporten is iets waar je van houdt of je haat het. Je kan er voor kiezen om het voor je plezier te doen of je kiest ervoor om echt een doel te hebben. Denk bijvoorbeeld aan het behalen van een bepaald gewicht of aan het opbouwen van spieren. Maar voor elk doel geldt, bouw het rustig op. Niemand wordt er beter of gezonder van door uit het niets opeens 7 dagen per week heel hard te sporten. Als je het zelf lastig vindt om te gaan of om te bedenken wat voor oefeningen je allemaal kan doen is het slim om met een personal trainer te beginnen. Hij of zij kan je dan een beetje op weg helpen en zorgen voor extra motivatie. Het is ook leuk om een sportmaatje te hebben. Iemand waarmee je afspreekt om op dezelfde dagen en tijd te gaan sporten zodat jullie elkaar weer kunnen motiveren!

Waar te beginnen?

Als je van plan bent om met krachttraining te beginnen is het eerst belangrijk om kennis te hebben. Kennis hebben over wat je lichaam op dit moment al kan of dat dit nog niet zoveel is. als je echt net begint is het aan te raden om te starten met je eigen lichaamsgewicht. Kies oefeningen waarbij je geen gewichten nodig hebt maar eerst met je eigen lichaamsgewicht kan werken. Zodra je 3 keer of vaker gaat kan je ook per dag een spiergroep pakken. Denk bijvoorbeeld aan 1 dag benen/billen, 1 dag rug/schouders en de andere dag armen/buik. Zo geef je je spieren rust voordat je weer aan de volgende training begint. Als je merkt dat het trainen met je lichaamsgewicht je goed af gaat is het tijd om het te gaan opbouwen. Probeer elke training je reps omhoog te doen of het gewicht te verzwaren. Door elke keer meer reps te doen in een set zal je merken dat je snel sterk genoeg bent om het gewicht omhoog te gooien!

Voeding

Naast het vele sporten is voeding ook erg belangrijk. Zonder goede voeding zal je ook geen spieren gaan ontwikkelen. Bij elke training beschadig je spieren een beetje en het is dus belangrijk om dit weer te herstellen. Dit kan door middel van een eiwitrijk dieet. Door veel eiwitten (proteïne) te eten zullen je spieren herstellen en worden opgebouwd. Je kan in je dagelijkse voeding kijken aan hoeveel eiwitten je komt maar je kan het ook aanvullen met eiwit repen of eiwit shakes. Zeker net na een training is het aan te raden om een wat hogere hoeveelheid eiwit in te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *