winterdip

Winterdip voorkomen? Dat doe je zo!

Nu de dagen korter worden en het weer grauwer hebben vele Nederlanders ermee te kampen: de welbekende winterdip. Je komt ‘s ochtends met veel pijn en moeite je bed uit en bed ‘s avonds doodop. Dit is eenvoudig te verklaren doordat je lichaam meer melatonine aanmaakt, als gevolg van het feit dat het vroeger donker wordt. Je ritme is simpelweg in de war. Maar ondertussen voel je je neerslachtig en snak je naar de lente. Wat kun je hiertegen doen? We zetten een aantal tips voor je op een rijtje!

Zoek de zon op!

Allereerst: als je de mogelijkheid hebt, ben je natuurlijk niet verplicht om de winter in Nederland door te brengen! Elders in Europa is het aanzienlijk beter vertoeven. Stel dat je voor jezelf werkt en dan vanuit huis kunt doen, dan is een tweede huis(je) in bijvoorbeeld Zuid-Spanje of Portugal wellicht nog helemaal niet zo’n gek idee. De huizen daar zijn relatief goedkoop, net als het leven aldaar. Je woning in Nederland zou je in de winter kunnen verhuren: gegarandeerd dat je dit lukt met de huidige krappe huizenmarkt!

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een minder permanent alternatief en dat is een camper huren in Zuid-Holland en een paar weken of maanden rondtrekken door warmere oorden. Ervaar de totale vrijheid, geniet van de rust en leer een land pas echt kennen, buiten het toeristische seizoen om!

Op tijd naar buiten

Maar goed, we verkeren natuurlijk niet allemaal in de luxe omstandigheid de winter door te kunnen brengen in een warm land. Dan zijn er gelukkig nog diverse manieren om je winterdip in Nederland te lijf te gaan. De eerste luidt: ga ‘s ochtends op tijd naar buiten. Dan is het licht namelijk nog relatief ‘blauw’, wat de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon, tegengaat. Zo ben je meteen wakker en kan de dag beginnen.

Vitamines binnenkrijgen

Verder is het ook belangrijk om je weerstand en immuunsysteem op peil te houden en dat doe je door voldoende vitamine C en D (dat in zonlicht zit) binnen te krijgen. Vanzelfsprekend houdt dit in dat je gezond moet eten: veel groente en fruit. Maar als aanvulling kun je multivitaminetabletjes slikken. Al met al zorgt dit er simpelweg voor dat je je fitter voelt.

Pak de fiets

En als we het dan toch over fit voelen hebben: van bewegen krijg je energie. Laat dus waar mogelijk de auto staan en pak zoveel mogelijk de fiets. Naast dat de beweging die je hierdoor krijgt gezond voor je is, stel je jezelf ook bloot aan daglicht, wat je humeur eveneens ten goede komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *